Hlavní stránka
>
Storna a vratky

Storna a vratky

  

  1. Úvodní infromace
  2. Kamenná pokladně
  3. Doklady nad objednávkou

  

1. Úvodní informace

 

Čas od času se stává, že nám zákazník vrací zboží zpátky, buď využívá zákonou možnost vrácení zboží do 14-ti dnů nebo jde o reklamaci, apod. Jak v takových případech postupovat naleznete zde.

 

2. Kamenná pokladna

 

Mohou nastat tři situace:

  1. Zákazník chce vrátit vše co nakoupil
  2. Zákazník chce vrátit jen část položek
  3. Zákazník reklamuje nějakou položku 

 

Zákazník chce vrátit vše co nakoupil

Nejde o nic jiného, než vytvořit obrácený doklad. Dokud neexistovalo EET stačilo takový doklad vymazat, příslušnou výdejku také a bylo hotovo, bohužel teď je záznam již odeslán na příslušný úřad, takže nic takového dělat nelze. Abyste nemuseli pracně navádět takový doklad stačí, když v přehledu dokladu, aktivujete odkaz detail. V něm se dá upravit formát tisku, typ úhrady, dá se vybrat konkrétní zákazník a hlavně je tam tlačítko Storno dokladu. To navede celý doklad mínusem. Tedy obrácené znaménko u množství a místo výdejky vytvoří příjemku a obráceně a navíc se doklad automaticky odešle do EET. 

 

Může se stát, že zákazník zjistí, že nemá u sebe dostatečnou hotovost, vy již budete mít doklad vytvořený. I na tuto skutečnost použijete tento postup jen s tím rozdílem, že nemusíte doklad dohledávat přes přehled dokladů. V pokladně v horní liště máte nejen tisk posledního vytvořeného dokladu, ale také jeho storno.

 

Zákazník chce vrátit jen část položek

Pokud budeme vracet jen část zboží, pak budeme muset vytvořit doklad ručně. Tedy postup je stejný jako u prodeje jen s tím rozdílem že otáčíme znaménko. Na dokladu se může objevit skladová x neskladová položka s mínusovou cenou nebo množstvím, my si teď popíšeme co tím vytváříte a jaký doklad se k tomu vytvoří.

Co vkládáme na dokladPokladnaSklad
Typ položky na dokladěMnožství na dokladuCena na dokladu Operace v pokladněSkladový doklad
Skladová položka + (kladná hodnota) + (kladná hodnota) Prodej Výdej
- (záporná hodnota) Nesmysl !
Vytvoří se výdej s mínusovou částkou
Výdej
- (záporná hodnota) + (kladná hodnota) Nákup Příjem
- (záporná hodnota) Nesmysl !
Vytvoří se příjem s mínusovou částkou
Příjem
Neskladová položka + (kladná hodnota) + (kladná hodnota) Přirážka Nebude žádný skladový doklad
- (záporná hodnota) Sleva
- (záporná hodnota) + (kladná hodnota) Sleva
- (záporná hodnota) Přirážka

 

Ukázka prodejního dokladu se slevou a jeho vratka.

Zákazník reklamuje nějakou položku

Reklamace se v pokladně vyřídit nedají, je potřeba je řešit odděleně, popíšeme si v dalších bodech. Jediné co je možné vyřídit na pokladně, je sleva na zboží. Neupravujeme již tedy doklad, který je vytvořen, ale vytvoříme nový doklad, je důležité jej dobře popsat, abychom i po půl roce věděli, proč jsme jej vystavovali. Ideální je tedy i zákazníka vybrat v pokladním dokladu.

3. Doklady nad objednávkou

 

Nad objednávkou může vzniknout celá řada dokladů, jak k nim vytvořit "obrácený" doklad si teď ukážeme. Nastat mohou tyto případy:

  1. Storno objednávky bez dokladu
  2. Storno zálohového listu
  3. Storno zaplaceného zálohového listu
  4. Storno daňového dokladu
  5. Storno opravného daňového dokladu

 

Storno objednávky bez dokladu

Proč vůbec objednávku stornovat, když se v jejím vyřizování nebude pokračovat. Jde o to, že objednávka, vytvořená na konkrétní zboží, toto zboží rezervuje a tím pádem i blokuje na skladě. Rezervací je možné se zbavit jak pomocí tlačítka Zrušit rezervace v detailu objednávky (levý horní roh formuláře) nebo je možné vymazat jednotlivé položky z objednávky, ale to není příliš systémové. Ideální je tedy využít fukci storno objednávky (odkaz stornuj najdete opět v detailu a to v horní levé části). Tato funkce, zruší rezervace, objednávku označí jako stornovanou, změní ji stav a pokud je nastaveno odesílání emailu o stornu, pak jej odešle.

 

Storno zálohového listu

Zálohový list je jen podkladem k zaplacení platby, nevstupuje do účetnictví, daní nebo evidence DPH. Pokud platba nepřijde, neděje se nic a nic není potřeba zdaňovat. Pokud zákazník zálohu uhradí, vystavuje se "ostrý" doklad. Tedy pokud chcete zálohový list zrušit. Zmáčknete tlačítko s třemi tečkami u dokladu a zvolíte Zrušit. Zobrazí se dialogové okno jako na vystavení dobropisu, ale tím, že doklad není účetní se nakonec dobropis nevystaví a zálohový list je ne zruší.

 

Storno zaplaceného zálohového listu

V okamžiku zaplacení zálohy by se měl již vystavit i daňový doklad jako takový. Ano daňový doklad je možné vystavit do 15ti dnů, tedy v tomto období je možné stornovat tuto platbu a vystavit tzv. mínusový zálový list a uhradit jej. Bohužel tato možnost přímo v systému není. Proto tuto situaci musíte vyřešit interně nebo udělat "kolečko" s fakturou a dobropisem.

 

Storno daňového dokladu

Storno daňového dokladu není nic jiného než dobropis. Popis jaké máme typy dobropisů naleznete v manuálu v samostatné sekce: Vydaný opravný daňový doklad

Častým dotazem je jak správně dobropisovat fakturu, kde jde o vrácení zboží v zákonné lhůtě.


Správný postup je vytvořit kompletní dobropis, tedy zákazník vrací zpátky zboží a my jako prodejci mu vracíme kompletní částku včetně poštovného a balného. Vyjímku tvoří pouze:

  1. Prodejce by mohl chtít úhradu poštovného pouze v tom případě, že by dopravu zboží zpět zajišťoval on. 
  2. Prodejce je povinen vrátit náklady na dodání zboží pouze ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží. Pokud e-shop nabízí například zaslání kurýrem 1 za 50Kč a služba kurýra 2 stojí 110Kč, pak i když kupující zvolil odeslání kurýrem č.2 může obržet zpět jen oněch 50 Kč (nebere se odběr na pobočce zdarma, jen čistě dopravci).

 

Storno opravného daňového dokladu 

Není taková možnost je nutné řešit to jiným způsobem nebo interně. Záleží na situaci.

 

Jestliže potřebujete některý z dokladů vymazat je nutné požádat o to technickou podporu pomocí požadavku. Je nutné mít historii proč a kdo doklad zrušil. Tato akce je placená.