Vydaný opravný daňový doklad (dobropis)
Vydaný opravný daňový doklad zkráceně dobropis, dělíme v našem systému na:
- celkový
- částečný
- částkový
- položkový
Vydaný opravný daňový doklad je možné vystavit pouze k vydanému daňovému dokladu (faktuře). Vytváří se tedy vždy v detailu objednávky. Nelze jej vytvořit k žádnému jinému finančnímu dokladu, jako je například pokladní doklad - prodejka.
Celkový
Jde o opak faktury vydané. Používáme jej v případě, že se celá zásilka vrací zpět. Tedy vydáváme celou částku, kterou zaplatil zákazník a vracíme zboží zpět na sklad.
- U vydané faktury zmáčkneme tlačítko s třemi tečkami a v nabídce zvolíme „Zrušit“
- Zobrazí se dialogové okno s potvrzením vytvoření dobropisu. V něm zvolíme číselnou řadu a datum splatnosti.
- Po potvrzení se vytvoří dobropis na celkovou částku včetně poštovného
Částečný – částkový
Využívá se v případě, pokud chceme zákazníkovi kompenzovat zásilku formou slevy, popřípadě je možné ji využít na skonto - slevu při úhradě faktury před dobou splatnosti
- U vydané faktury zmáčkneme tlačítko s třemi tečkami a v nabídce zvolíme „Zrušit částečně“
- Zobrazí se dialogové okno s potvrzením vytvoření dobropisu. V něm zvolíme číselnou řadu, částku, kterou dobropisujeme a datum splatnosti.
- Po potvrzení se vytvoří dobropis
Částečný – položkový
Zákazník vrací některou z položek zpátky.
- V detailu objednávky přejdeme k položkám.
- Na začátku každého řádku je zaškrtávací pole pro výběr. Takto označíme položky, které chceme dobropisovat
- Po výběru zmáčkneme tlačítko „Dobropisovat“ umístěno nad řádky objednávky
- V zobrazeném dialogovém formuláři zvolíme číselnou řadu, upravíte množství u dobropisovaných položek a můžeme dopsat i poznámku
- Po potvrzení se vytvoří dobropis
Jestliže dojde k situaci, kdy potřebujeme vrátit zpět část zásilky a zároveň kompenzovat částku (zákazník vrací jednu položku z objednávky a zároveň mu chceme vykompenzovat poštovné a balné), je potřeba vystavit dva dobropisy částkový + položkový. |
Zrušení dobropisu
Tato možnost v systému není. V okamžiku vytvoření daňového dokladu, ho již nelze ze systému vymazat, aby nedošlo k mezeře v číselné řadě.
Oprava dobropisu
- V detailu objednávky najedeme na tlačítko s třemi tečkami u opravného daňového dokladu (dobropisu) a v nabídce zvolíme upravit
- V dialogu můžeme upravit pouze poznámku a data
- Datum vystavení
- Datum splatnosti
- Datum zdanitelného plnění
- Po potvrzení se změny provedou
Storno objednávky
V případě, že u objednávky existuje vystavený daňový doklad není možné zrušit ani doklad objednávky. Je zde však funkce, která to „umí“. Jde o to, že po použití této funkce se stornuje daňový doklad formou vytvoření celkového dobropisu k tomuto dokladu a zároveň stornuje i objednávku, aby se nezobrazovala mezi aktivními. Takto stornovanou objednávku již nelze obnovit.
Storno provádíme z modulu faktur. Na příslušném dokladu stiskneme tlačítko dobropis a potvrdíme.