Dávkový import
Dávkový import patří mezi nejsložitější skupinu modulů eshopu Binargon. Je to však velmi silný nástroj a dokáže ušetřit skupině lidí stovky hodin práce denně.
Úkolem dávkového importu je automaticky získávat informace z ceníku dodavatelů zboží, vybírat nejlevnějšího dodavatele a hromadně plnit váš katalog.
Zde je zjednodušený příklad práce s dávkovým importem:
Každý z dodavatelů dodává svůj ceník v elektronické podobě ve formátu CSV. Aby e-shop dokázal číst data z těchto ceníků, je mu třeba vysvětlit, kde v ceníku co najde. To se děje pomocí šablony ceníku, kterou je třeba pro každý ceník vytvořit (stačí jednou při prvním importu).
Po té co si ke všem ceníkům, které chcete naimportovat, vytvoříte šablony, je možno do e-shopu „nalít“ produkty pomocí modulu „Načtení ceníku“.
Jako nejlepší postup se ukázalo nejprve naplnit e-shop zbožím od dodavatele s největším sortimentem, toto zboží zařadit do kategorií a nastavit další požadované vlastnosti, které v ceníku nebyly (pokud takové jsou), a až poté importovat ceníky od dalších dodavatelů. Výhodou takového postupu je vyšší přehled o tom, které zboží jsem již do katalogu zařadil. Další výhodou je rychlejší spojování produktů (to zjednodušeně řečeno určuje, že toto zboží od dodavatele A je to samé zboží od dodavatele B které už v našem katalogu máme).
Po načtení jakéhokoli ceníku doporučujeme navštívit modul „Nezařazené položky“ a rozhodnout, co s novým zbožím, které dávkový import našel po načítání nového ceníku.
Posledním krokem dávkového importu je synchronizace. Synchronizace prochází veškerá data získaná ze všech ceníků a aktualizuje podle nich informace v e-shopu (jedná se především o ceny)
1.1 Vytvoření šablony – Administrace šablon ceníků
Šablona ceníku je pro e-shop návodem, jak z ceníku dodavatele číst data. Šablona ceníku je zároveň informace o dodavateli. Pokud budeme mít například dva dodavatele a každý bude mít dva ceníky, vytvoříme celkem čtyři šablony.
Pro vytvoření šablony ceníku je zapotřebí e-shopu dodat vzorový ceník, podle kterého bude šablona vytvořena. Postačí nám aktuální ceník.
Po vstupu do menu „Dávkový import -> Administrace šablon ceníků“ můžeme založit novou šablou v pravém panelu. Zvolíme si název nové šablony, například „OP Prostějov – obleky“ a zvolíme umístění ceníku podle kterého budeme šablonu vytvářet. Klikneme na tlačítko vytvořit.
Nyní je zobrazen detail vaší nové šablony. Je zde i ukázka vámi zadaného ceníku (první čtyři řádky). Pomocí tohoto náhledu nadefinujeme, co který sloupec v tomto ceníku znamená následujícím způsobem:
Pod náhledem vašeho ceníku vybereme z prvního selectboxu (Atributy ceníku) postupně požadované sloupce a k nim vybereme jejich význam (Atributy e-shopu). Pro vytvoření spojení klikneme na tlačítko „přidat vazbu“. Vytvořené vazby se zobrazují v dolní části panelu. Když takto nadefinujeme všechny potřebné vazby, stačí kliknout na tlačítko uložit.
POZOR: U každé šablony je nutno nadefinovat, kde e-shop najde kód dané položky. Kód položky je povinný!
Na úvodní stránce modulu „Administrace šablon ceníků“ je možno již existující šablony editovat, nebo zobrazit jejich rychlý náhled. K editaci je třeba mít platný formát ceníku (aktuální ceník)
POZOR: Jak již bylo řečeno, šablona je zároveň údajem o dodavateli. Pokud tedy váš dodavatel změní formát ceníku (například přibudou nějaké informace, přehodí se sloupce atd..) není možné starou šablonu smazat a vytvořit místo ní novou, ale je nutno ji editovat.
Pokud byste tak neučinili, e-shop by bral všechny položky jako nové a museli byste je znovu zařazovat do e-shopu a spojovat s již existujícím zbožím.
1.2 Načtení ceníku
Načtení dat z ceníku pomocí šablony ceníku se provádí v menu „Dávkový import -> Načtení ceníku“
Jak je v tomto modulu graficky naznačeno, k načtení dat potřebujete tři věci.
○ Zadat výchozí nastavení
○ Zvolit šablonu ceníku – kliknutím z zobrazeného seznamu šablon
○ Zvolit ceník – buď kliknutím ze seznamu souborů na FTP serveru nebo zvolením pomocí tlačítka „procházet“
Poté stačí kliknout na tlačítko „proveď dávkový import“. Následuje samotný proces importu dat z ceníku o jehož průběhu informuje grafický a procentuální ukazatel.
1.3 Nové produkty (Nezařazené položky)
Pokud importujete nový ceník, e-shop narazí na produkty, které ještě nezná (přesněji nezná jejich kód). Tyto produkty budou k vidění po načtení ceníku v modulu „Dávkový import -> Nezařazené položky“
Modul „Nezařazené položky“ slouží k rozhodování co s produkty, které e-shop nezná. U každého produktu je možno dodatečně zadat záruku, sazbu dph a stav (novinka, běžné zboží...). S každou položkou je dále možno provést následující akce:
Ignorovat: položka se přesune do tzv. Ignorovaných položek. Modul „ignorované položky“ je popsán v následující kapitole.
Smazat: Nový produkt bude smazán ze seznamu nezařazených položek. Pokud bude i v dalším ceníku, znovu se zde objeví.
Zařadit: Provedeme u produktů které chceme prodávat a které ještě ve svém katalogu nemáme.
Spojit: Provedeme u produktů které chceme prodávat ale již je ve svém katalogu máme. Spojení produktů v podstatě říká, že se jedná o ten samý produkt, pouze je dodáván více dodavateli.
Příklad: Dodavatel A dodává modrá trička pod kódem k123. Dodavatel B dodává ta samá modrá trička od toho samého výrobce s kódem k987. Při načítání prvního ceníku (ceníku dodavatele A) se objeví modrá trička v nezařazených položkách a my u nich jako akci zvolíme „zařadit“ (poté klikneme na tlačítko „provést vybrané akce“). V modulu „produkty -> produkt“ si pak tato trička můžeme ihned zařadit do správných kategorií a klidně jej ihned zobrazit v e-shopu.
Poté budeme načítat ceník od dodavatele B. Po provedení načtení se nám v modulu „Nezařazené produkty“ opět objeví modrá trička. Protože tato trička již v e-shopu máme, vytvoříme spojení mezi těmito modrými tričky od dodavatele B s těmi co již v e-shopu máme. Klikneme na akci „spojit“ a v otevřeném okně zvolíme naše již zařazená modrá trička. Eshop si tak bude pamatovat že se jedná o to samé zboží, pouze jej dodávají oba zmínění výrobci.
Pozn: každá akce se provede až po kliknutí na tlačítko „provést požadované akce“
Bez akce: neprovede se žádná z výše popsaných akcí. Položka zůstane v „nezařazených položkách“.
1.4 Ignorované položky
Mnoho dodavatelů nabízí zboží z mnoha oblastí a ne všechny produkty si přejeme prodávat. Pokud provozujeme e-shop prodávající pouze vína a náš dodavatel kromě vín prodává (a v ceníku má uvedeny) například i pračky, tak všechny tyto produkty, které nemíníme prodávat zařadíme do ignorovaných položek (Jako akci v „nezařazených položkách“ zvolíme ignorovat).
1.5 Synchronizace
Mnoho změn a nastavení v e-shopu nemá okamžitý efekt. Pokud například naimportujete nový ceník nebo hromadně nastavíte marže pro kategorii, je třeba určit u každého produktu nejlevnějšího dodavatele, nebo přepočítat všechny ceny produktů. Všechny tyto aktualizace má na práci modul Synchronizace. (Dávkový import -> Synchronizace)
Synchronizaci není nutno provádět po každém importu ceníku. Synchronizaci provádíme ve chvíli, kdy chceme, aby se nové údaje projevily v e-shopu.
Příklad: Při prvním importu zboží naimportujeme největší ceník a zboží rozřadíme do kategorií. Poté naimportujeme postupně všechny další ceníky a až poté provedeme synchronizaci. Po té co je synchronizace dokončena, má zboží v e-shopu aktualizované ceny, dph, marže atd. Můžeme tedy klidně prodávat. Během provozu e-shopu nám budou naši dodavatelé zasílat nové ceníky. Dejme tomu, že první dva dodavatelé zašlou platný ceník vždy v pondělí. My načteme oba ceníky a poté provedeme synchronizaci. Ostatní dodavatelé dodávají své ceníky jen jednou za měsíc, vždy první středu v měsíci. Ceník tak naimportujeme ten den, kdy přijde a provedeme synchronizaci.
1.6 Synchronizace fotografií
Synchronizace fotografií je speciálním druhem synchronizace. Pokud je v ceníku uvedena adresa fotografie produktu, je e-shop schopen si tuto fotografii stáhnout.